اخبار

چگونه برای سوختن لوازم خانگی به علت قطع شدن برق خسارت بگیریم

یکی از دلایلی که ممکن است باعث آسیب دیدن یا از کار افتادن وسایل خانگی شود، قطع و نوسان برق است. با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش تعداد دفعات قطع و نوسانات برق، بهتر است بدانیم برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از این موضوع، چه راهکارهایی وجود دارد. در این مقاله، به این می‌پردازیم که در صورت آسیب دیدن یا سوختن لوازم خانگی ناشی از این موارد، با طی کردن چه مراحلی می‌توانیم برای دریافت خسارت اقدام کنیم و چگونه از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، به مقاله جامع بیمه بازار مراجعه کنید.

آیا شرکت توانیر خسارات سوختن لوازم خانگی را پرداخت می‌کند؟

احتمالا هنگام پرداخت قبض برق، متوجه گزینه بیمه برق در هزینه‌های ماهانه برق شده باشید. این هزینه به صورت خودکار روی قبض برق شما لحاظ می‌شود و بر اساس طرحی به اسم، طرح بیمه مشترکان برق با مسئولیت بیمه دانا اجرا می‌شود. بر اساس این طرح،  شرکت توانیر در صورت بروز خسارت جانی، یا رسیدن آسیب به وسایل برقی در اثر نوسانات ولتاژ برق، خسارت را تا سقف تعیین شده پرداخت خواهد کرد.

پوشش بیمه نوسانات برق

بیمه مشترکان برق شامل موارد زیر خواهد شد:

  • خسارت و آسیب به لوازم برقی و تجهیزات الکترونیکی تا سقف ۲۵ میلیون تومان؛ به غیر از لامپ‌، تبلت‌، لپ‌تاپ، گوشی، شارژر و قطعات کامپیوتری. به عبارت دیگر، فقط تهجیزات و کالاهایی مشمول این بیمه می‌شوند که به عنوان لوازم خانگی تعریف‌ شده‌اند؛ از جمله تلویزیون، یخچال، اتو، ماشین لباسشویی و… .
  • آتش سوزی و انفجار ناشی از مشکلات و نوسانات شبکه برق تا سقف ۹۵ میلیون تومان.
  • هزینه‌های درمان، مرگ یا نقص عضو ناشی از سوانح برق بر اساس قوانین دیه.

 مراحل دریافت خسارت سوانح ناشی از قطع برق

برای دریافت خسارت، نیازی به مراجعه حضوری نیست و کافی است درخواست خود را از طریق سامانه آنلاین توانیر با آدرس bime.tavanir.org.ir ثبت کنید. برای این کار، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. پس از ورود به سامانه، گزینه «اعلام خسارت» را انتخاب کنید.

۲. شناسه قبض خود را وارد کنید. در صورتی که شناسه قبض خود را نمی‌دانید، می‌توانید از سامانه برق من با آدرس bargheman.com آن را پیدا کنید.

۳. تکمیل اطلاعات شخصی از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس، آدرس و کدپستی.

۴. آپلود مدارک از جمله آخرین قبض یا پیامک قبض برق، کپی کارت ملی، سند مالکیت یا اجاره‌نامه.

۵. توضیحات مربوط به حادثه از جمله زمان حادثه، نوع خسارت و تخمین خسارت.

۶. آپلود مدارک دیگر از جمله فاکتور تعمیرات با مهر و امضا،‌ گزارش آتش‌نشانی یا پلیس، عکس از محل حادثه در صورت خسارت ناشی از آتش‌سوزی یا انفجار، مدارک پزشکی، فاکتور بیمارستان و سوابق پزشکی در صورت بروز خسارت جانی از جمله هزینه‌های درمان یا نقص عضو.

۷. دریافت کد رهگیری برای پیگیری درخواست از طریق همین سامانه.

نکاتی که لازم است درمورد بیمه خسارات ناشی از قطع برق بدانید

  •  در نظر داشته باشید که لازم است درخواست خود را تا حداکثر ۱۵ روز پس از حادثه ثبت کنید، در غیر این صورت ممکن است با رد درخواست مواجه شوید. پس از ثبت درخواست، مدارک شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به نوع خسارت و گزارش کارشناس مربوطه، خسارت توسط بیمه‌گر جبران خواهد شد.
  • در صورت بروز هرگونه حادثه، لازم است از وسایل و تجهیزات خود فیلم و مستندات تهیه کنید و بهتر است در طی فیلم زمان و ساعت بروز  حادثه را اعلام کنید.
  • مصرف غیرمجاز یا غیرقانونی از برق، خسارت ناشی از سیم‌کشی معیوب یا دستکاری کنتور برق تحت پوشش این بیمه قرار نخواهند گرفت.
  • در صورت نارضایتی از نتایج بررسی درخواست‌تان، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید.
  • درصورتی که سطح پوشش این بیمه برای شما رضایت‌بخش نیست، می‌توانید از انواع دیگر بیمه از جمله بیمه آتش‌سوزی، بیمه موبایل، بیمه حوادث طبیعی ساختمان، بیمه آسانسور، بیمه مسئولیت مدیر ساختمان، یا بیمه لوازم خانگی به صورت مکمل استفاده کنید.
  • روند دریافت خسارت قطعی و نوسانات برق ممکن است بیش از ۴۵ روز و درمواردی تا یک سال طول بکشد، در این زمان می‌توانید از طریق کد رهگیری وضعیت درخواست‌تان را بررسی کنید. هچنین می‌توانید از طریق تماس با شماره ۱۲۱، درخواست خود را پیگیری کنید. 

نکاتی برای جلوگیری از آسیب لوازم خانگی هنگام قطع برق

  • استفاده از محافظ ولتاژ استاندارد با قابلیت تاخیر زمان وصل: بهتر است برای لوازم خانگی حساس مانند یخچال و لباسشویی از محافظ ولتاژ استفاده کنید. محافظ‌ ولتاژ با تاخیر زمان وصل، با ایجاد تاخیر چند دقیقه‌ای در هنگام وصل، علاوه بر محافظت هنگام نوسان برق، پس از وصل مجدد برق مانع از شوک اولیه وصل برق می‌شود.
  • قطع دستی برق هنگام قطع یا نوسان برق: در صورتی که امکان استفاده از محافظ برای تمام لوازم خانگی میسر نیست، بهتر است با کشیدن دوشاخه برق، مانع از آسیب هنگام وصل مجدد برق شوید.
  • استفاده از محافظ مرکزی در تابلوی برق: نصب محافظ در جعبه فیوز، می‌تواند از آسیب‌ به کل سیستم برق منزل جلوگیری کند.
  • بررسی و تعمیر منظم سیم‌کشی داخل ساختمان: فرسودگی و مشکلات سیم‌کشی، آسیب‌پذیری وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی شما را در مقابل مشکلات شبکه برق افزایش می‌دهد. پس بهتر است سیم‌کشی و جعبه فیوز به صورت دوره‌ای مورد بررسی و تعمیر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا