راهنما خرید لوازم آشپزخانه

بررسی و معرفی 12 اقدام طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

آشپزخانه قلب خانه است. بنابراین داشتن آشپزخانه‌ای که در آن احساس راحتی کنید، مهم است. احتمالا زمانی که به آشپزخانه‌ی رویایی خود فکر می‌کنید، آن را بزرگ و دلباز تصور می‌کنید. اما واقعیت آن است که امروزه بسیاری از ما در آپارتمان‌های کوچک که فضای زیادی ندارند، زندگی می‌کنیم و به همین دلیل آشپزخانه‌ها در مقایسه با گذشته کوچک‌تر هستند. این محدودیت باعث شده که افراد همواره به دنبال راهکاری برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه بگردند.راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها فضای کوچک آشپزخانه را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهید. ما در این مقاله از دیجی‌کالا مگ نکات ساده‌ای را گردآوری کرده‌ایم که کمک می‌کند آشپزخانه‌ی دلبازتری داشته باشید و حتی از کوچک‌ترین فضاهای آن هم بهترین استفاده را ببرید. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

راه‌هایی برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه چیست؟

گر می‌خواهید آشپزخانه‌ی شما بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر برسد، می‌توانید از ترفندهای زیر کمک بگیرید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  خرید انواع مبل کودک را بخوانید.

۱. آشپزخانه کوچک

کابینت‌ها اصلی‌ترین جزء آشپزخانه هستند که می‌توانید با ایجاد تغییراتی در آن‌ها به بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی آشپزخانه کمک کنید. اگر به جای درب‌های معمول از درب‌های شیشه‌ای برای کابینت‌ها استفاده کنید، نگاه‌ی شما به جای اینکه روی درب متوقف شود به داخل کابینت و انتهای آن کشیده می‌شود. از این رو، فضا عمق بیشتری پیدا می‌کند، دیوارها دورتر به نظر می‌رسند و این احساس ایجاد می‌شود که آشپزخانه‌ بزرگ‌تر است. فقط مراقب باشید داخل کابینت‌ها را خیلی شلوغ نکنید که نتیجه‌ی معکوس می‌دهد و تلاش‌تان برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه را از بین می‌برد.

آشپزخانه کوچک

در صورت تمایل، می‌توانید از این ایده برای تمام کابینت‌ها یا فقط تعدادی از آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال، در‌ب‌های کابینت‌های پایینی را تغییر ندهید و از آن‌ها برای نگهداری تمام وسایلی که نمی‌خواهید در معرض دید باشند، استفاده کنید. سپس برای کابینت‌های دیواری درب‌ شیشه‌ای بگذارید و از آن‌ها برای نگهداری بهترین بشقاب‌ها، لیوان‌ها و وسایل تزیینی خود استفاده کنید. فضای داخلی کابینت را هم نورپردازی کنید تا شب‌ها جلوه‌ی زیباتری داشته باشد.

از دست ندهید
رنده آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد؟ + راهنمای خرید رنده آشپزخانه

اگر نمی‌خواهید محتویات کابینت‌ مشخص باشد، می‌توانید شیشه‌های مات را انتخاب کنید که به پنهان کردن آنچه در داخل کابینت است، کمک می‌کند. حتی شیشه‌های مات هم نور را منعکس می‌کنند و آشپزخانه را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید جهیزیه آشپزخانه را بخوانید.

۲. کابینت‌ها را همرنگ دیوار انتخاب کنید

از ایجاد تضاد رنگی شدید بین دیوارها و کابینت‌ها اجتناب کنید. از یک رنگ یا رنگ‌های نزدیک به هم برای دیوارها و کابینت‌های خود استفاده کنید. این کار با خلق یک فضای یکپارچه و بدون مرز برای چشم خطای دید ایجاد می‌کند و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

نوع رنگی که برای دیوارها و کابینت‌ها انتخاب می‌کنید هم مهم است و می‌تواند روی تصور ذهن از ابعاد فضا تأثیر داشته باشد. رنگ‌های روشن نور بیشتری را منعکس می‌کنند و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. کابینت‌ها و دیوارها را به رنگ سفید یا سایر رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی کنید و سپس برای ایجاد کنتراست چند وسیله‌ی تزیینی به رنگ‌های مختلف در آشپزخانه قرار دهید.

۳. از وسایل کوچک استفاده کنید

در هنگام انتخاب وسایل آشپزخانه یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر قرار دهید، ابعاد فضا است. برای اینکه فضای داخلی آشپزخانه خیلی گرفته نشود، از صندلی‌های باریک و میزهای کوچک استفاده کنید. صندلی‌های بدون پشتی هم که زیر پیشخوان قرار می‌گیرند، می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. از انتخاب میز و صندلی‌هایی که پایه‌های بزرگ و حجیم دارند، خودداری کنید تا فضای بیشتری برای تردد و آماده‌سازی غذا داشته باشید.

بین وسایل مختلف آشپزخانه بهتر است وسایل چوبی را جمع و جور انتخاب کنید. این مقاله بهترین توسترهای نان در سال 2020 را مطالعه کنید.چون لوازم خانگی اصلی (اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی) در اندازه‌های استاندارد عرضه می‌شوند و مدل‌های کوچک آن‌ها ممکن است برای یک خانواده‌ی بزرگ مناسب نباشند.

از دست ندهید
راهنمای خرید انواع ظروف نوشیدنی + آشنایی با انواع ظروف مخصوص نوشیدنی‌های سرد و کاربرد هر یک

استفاده از کابینت‌های باریک هم اگرچه فضای ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد، اما می‌تواند در بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه تأثیر زیادی داشته باشد. نصب کابینت‌های باریک باعث می‌شود دیوارها دورتر به نظر برسند.

۴. از فضاهای ذخیره‌سازی توکار استفاده کنید

سعی کنید از تمام فضاهای آشپزخانه، حتی فضاهایی که غیرقابل استفاده به نظر می‌رسند، به بهترین شکل بهره ببرید. استفاده از شلف‌ها یا کابینت‌هایی که همانند طاقچه‌های قدیمی در تورفتگی‌های دیوار قرار می‌گیرند، هم فضای نگهداری وسایل را افزایش می‌دهد و هم از اشغال فضای باارزش آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

۵. خطوط موجود در آشپزخانه را کاهش دهید

استفاده از تزیینات زیاد و کابینت‌های پرزرق و برق با طراحی شلوغ و جزئیات زیاد باعث می‌شود آشپزخانه کوچک به نظر برسد. کابینت‌ها، قفسه‌ها، میز و کشوها همگی باید طرح‌های ساده داشته باشند.

خطوط موجود در آشپزخانه را کاهش دهید

یراق‌آلات کابینت را هم ساده انتخاب کنید. بعضی از کابینت‌ها دستگیره ندارند و با فشار دادن باز می‌شوند. نصب این نوع کابینت‌ها به دلیل یکنواخت و یکپارچه نشان دادن فضای آشپزخانه انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. حفظ سادگی در خصوص وسایل برقی شما هم صدق می‌کند. بنابراین، سعی کنید وسایلی را انتخاب کنید که طرح شلوغی ندارند.

۶. آشپزخانه کوچک را با یک فضای بزرگ‌تر ادغام کنید

با توجه به طراحی منزل خود شاید بتوانید یکی از دیوارهای آشپزخانه را حذف کنید تا با فضای مجاور خود ادغام شود. با این کار نور بیشتری وارد آشپزخانه می‌شود و فضا بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه می‌کند.اگر کفپوش آشپزخانه با کف اتاق‌های مجاور تفاوت زیادی دارد، بهتر است آن را تغییر دهید. وقتی برای آشپزخانه و سایر فضاهای کنار آن از کفپوش مشابه استفاده می‌کنید، این فضاها یکپارچه و بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

از دست ندهید
راهنمای خرید ترازو + بررسی و معرفی انواع ترازو وزن‌کشی قدیمی و دیجیتال

۷. از شلف و قفسه‌های بدون درب استفاده کنیددر آشپزخانه کوچک

کابینت‌ها عالی هستند، اما برای اینکه یک آشپزخانه‌ی کوچک بزرگ‌تر به نظر برسد و فضا کمی عمق پیدا کند، شلف‌های باز و بدون درب را برای نگهداری بشقاب‌ها، کاسه‌ها و سایر لوازم آشپزی انتخاب کنید. استفاده از قفسه‌های بدون درب کمک می‌کند فضای آشپزخانه وسیع‌تر و دلبازتر جلوه کند.

۸. آشپزخانه کوچک را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید

پیشخوان، شلف‌ها و کابینت‌ها را بیش از حد شلوغ نکنید. چون هم فضای کارتان محدود می‌شود و هم آشپزخانه کوچک‌تر به نظر می‌رسد. چند وسیله‌ی کوچک و ضروری را در معرض دید قرار دهید و بقیه‌ی وسایل را داخل کابینت‌ها بگذارید. در چیدن وسایل دکوراتیو هم حد تعادل را رعایت کنید و فقط چند وسیله‌ی تزیینی محدود در داخل آشپزخانه قرار دهید.

 آشپزخانه کوچک را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید

۹. توجه‌ی چشم‌ها را به سمت بالا جلب کنید

یکی ترفندهای بصری برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه هدایت چشم‌ها به سمت بالا است. الگوها و عناصر بصری‌ای را انتخاب کنید که به هدایت چشم به سمت سقف آشپزخانه کمک می‌کنند. وجود خطوط عمودی روی دیوارها ارتفاع را بلندتر و فضای داخلی آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. استفاده از کابینت‌های دیواری بلند یا قرار دادن وسایل تزیینی در بالای کابینت‌ها هم همین حس را القا می‌کند.

۱۰. از نورپردازی مناسب غافل نشوید در آشپزخانه کوچک

وجود نور کافی برای آشپزخانه حیاتی است. هر چه نور بیشتر باشد، فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر احساس می‌شود. معمولا نور طبیعی ترجیح داده می‌شود. فرقی ندارد که در آشپزخانه‌ی شما از رنگ‌های روشن استفاده شده باشد یا رنگ‌های تیره. در هر صورت، تابش نور به داخل آشپزخانه تا حد زیادی به بزرگ‌تر نشان دادن آن کمک می‌کند.

از نورپردازی مناسب غافل نشوید

وجود حداقل یک پنجره‌ی بزرگ در آشپزخانه نور زیادی را وارد آن می‌کند. هر چقدر تعداد پنجره‌ها بیشتر باشد، بهتر است. از شیشه‌های شفاف برای آشپزخانه استفاده کنید تا بتوانید بیرون را ببینید. از نصب شیشه‌های رنگی یا مات بپرهیزید تا نور خورشید بتواند به‌راحتی وارد آشپزخانه شود.

از دست ندهید
راهنمای خرید چرخ گوشت + بررسی نکات مهم در خرید

اگر امکان اضافه کردن پنجره یا نورگیر برای شما فراهم نیست، در طول روز پرده‌ها را کنار بزنید یا از پرده‌های نازک، شفاف یا کرکره‌ای استفاده کنید تا جلوی ورود نور گرفته نشود. استفاده از کاشی‌ها یا سطوح براق هم باعث بازتاب نور می‌شود و تأثیر چشمگیری در بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه دارد.

۱۱. به سراغ کفپوش‌های راه‌راه بروید

درست همان‌طور که خطوط افقی روی لباس شما را چاق‌تر و خطوط عمودی شما را بلندتر و لاغرتر نشان می‌دهد، خطوط روی کف آشپزخانه هم می‌تواند به بزرگ‌تر نشان دادن آن کمک کند. استفاده از خطوط راه‌راه در امتداد طول آشپزخانه باعث می‌شود چشم فضای طولانی‌تری را دنبال کند و فضا را گسترده‌تر از چیزی که واقعا هست، ببیند.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با راهکارهای آشپزخانه کوچک آشنا شدید.همچننی با 11 اقدام طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا