در فرایند راهاندازی امکان ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مؤدیان، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسهکالاها و خدمات دو مرحله مهم است. به عنوان یک حسابدار یا مدیر مالی، بعد از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR)، باید کد شناسه یکتا و پس از آن کد شناسه کالاها یا خدمات را از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امورمالیاتی دریافت کنید و از این اطلاعات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید. ارسال صورت حساب می تواند به صورت مستقیم یا توسط نرم افزار ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان صورت بگیرد.
شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟
شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد 6 رقمی و منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده میشود. این شناسه بسیار مهم است، زیرا هر صورتحساب الکترونیکی باید دارای یک شماره مالیاتی منحصر به فرد باشد و بخشی از این شماره تشکیل دهنده شناسه یکتای مالیاتی است. بنابراین، برای صدور صورتحساب الکترونیکی باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید. اگر از نرمافزارهای حسابداری برای صدور و ارسال صورتحساب استفاده میکنید، باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت و در نرمافزار سامانه مؤدیان خود وارد کنید.
نحوه دریافت شناسه یکتا
در ادامه نحوه دریافت شناسه یکتا را توضیح می دهیم. برای دریافت شناسه یکتا، لازم است مراحل زیر را انجام دهید.
- ایجاد حساب در سایت سازمان امور مالیاتی کشور.
- دریافت گواهی امضای الکترونیکی (یا با امضا یا بدون امضا، که در ادامه دو روش دریافت امضای الکترونیکی بصورت کامل توضیح داده شده است)
- بارگذاری امضا در سامانه دارایی و دریافت شناسه یکتا.
در انتها، شما میتوانید شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت کرده و در نرم افزار وارد کنید.
لطفاً توجه داشته باشید، شناسه یکتا توسط برخی شرکت های نرم افزاری به صورت رایگان دریافت میشود. برای این کار میتوانید روی (دریافت شناسه یکتا رایگان) کلیک کنید.
2-1. دریافت گواهی امضای الکترونیکی
برای دریافت گواهی الکترونیکی، لطفاً به سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام با آدرس gica.ir مراجعه نمایید.
سپس، درخواست صدور گواهی الکترونیکی را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت کنید.
در قسمت پایین صفحه، ثبتنام را بزنید.
- در بخش احراز هویت، اطلاعات خواستهشده را وارد کنید. اگر جزو اشخاص حقوقی هستید، اطلاعات هویتی مدیرعامل یا صاحب امضا نیز لازم است.
- یک کد ۶ رقمی به شماره موبایلی که در مرحله قبل وارد کردهاید، ارسال میشود. آن را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.
- نام و نامخانوادگی متقاضی را به انگلیسی وارد کنید و تصویری از کارت ملی اسکنشده خود را با حجم کمتر از ۱۰۰ مگابایت در قسمت مربوطه بارگذاری کنید. همچنین، یک رمز دلخواه وارد کرده و کد امنیتی را نیز وارد کنید.
سپس، دکمه “ثبتنام” را بزنید تا پیام “ثبتنام شما با موفقیت انجام شد” نمایش داده شود. سپس گزینه “بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران” را انتخاب کنید.
حال با وارد کردن نام کاربری (کد ملی) و رمز عبوری که در مرحله قبل تعیین کردهاید، به سایت وارد شده وگزینه “ورود متقاضیان امضای الکترونیکی” را انتخاب کنید.
از منوی سمت راست، ثبت درخواست گواهی الکترونیکی و سپس ثبت درخواست گواهی را انتخاب کنید.
در بخش بعد، در پنجره اول، نوع گواهی را به عنوان متقاضی مستقل انتخاب کنید. در پنجره دوم، مدت اعتبار گواهی خود را براساس تمایلتان انتخاب کنید. اطلاعات هویتی در پایین صفحه را بررسی کنید و سپس گزینه “پیشثبتنام” را بزنید.
در صورت تأیید صحت اطلاعات، با انتخاب یکی از درگاههای پرداخت آنلاین، مبلغ موردنیاز برای اعتبار گواهی را پرداخت کنید.
پس از مشاهده نتیجه موفقیتآمیز پرداخت، گزینه لیست درخواستهای صدور گواهی را انتخاب کنید.
در صفحه جدید، یک جدول از تمام پرداختهای شما و کدهای رهگیری نمایش داده میشود. همچنین، کدرهگیری، به شماره همراهی که در حساب خود ثبت کردهاید، ارسال میشود. با در اختیارداشتن این کدرهگیری و کد ملی، به دفاتر پیشخواندولت یا دفاتر ثبتاسناد مراجعهکنید تا توکن خود را دریافت کنید.
2-2. امضای عمومی دیجیتال
پس از دریافت توکن سختافزاری، آن را به کامپیوتر خود متصل کنید. سپس در My Computer یک درایو جدید مرتبط با توکن نمایش داده میشود. این درایو را بازکنید.
بر روی فایل autorun.exe کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.
در منوی Start بر روی برنامه مربوطه با نام ePass3003 Token Manager کلیک کنید.
از قسمت Token list، توکن خود را انتخاب کنید و گزینه Login را بزنید.
پسوردی که داخل توکن (فلش) قرار دارد را وارد کنید. رمز پیشفرض آن ۱۲۳۴ است. پس از تأیید، به مرحله بعدی بروید.
در این قسمت، توکن شخصی شما نشان داده میشود، آن را انتخاب کرده و گزینه Certificate View بزنید.
در پنجره بعدی به تب Details بروید.
و گزینه Copy to File را انتخاب کنید.
Next را بزنید.
فایل Base-64 encoded X.509 (.CER) را انتخاب کرده و سپس دکمه Next را بزنید.
Browse را زده و مسیر و نام مدنظر خود را انتخاب کنید.
با توجه به نام و مسیری که انتخاب کردهاید، اطلاعات نمایش داده میشود. سپس دکمه “Finish” را بزنید.
با توجه به نوع سیستمعامل خود، برنامهOpenSSL را دانلود کنید.
سپس از منوی Start برنامه را باز کنید.
برنامه در محیط cmd باز میشود و مسیر کاربری شما را نشان میدهد. برای بازگشت به مسیر، باید در ادامه “cd\” را وارد کنید تا به روت درایو C بازگردید.
در ادامه، دستور زیر را کپی کنید و Enter را فشار دهید:
openssl x509 -pubkey -noout -in stamp.cer > pubkey.txt
پس از اجرای دستور، باید خط بعدی شما به صورت “C:\>” باشد و هیچ خطایی نباید نمایش داده شود. در غیر این صورت، کار به درستی انجام نشده است.
کلید عمومی در مسیری که شما آن را ذخیره کردهاید، ایجاد شده است. در مرحله بعد، باید این کلید را در سامانه دارایی بارگذاری کنید.
۳. بارگذاری امضا در سامانه دارایی
بعد از دریافت کلید عمومی، با بارگذاری امضا در سامانه دارایی، شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:
به سایت سازمان امور مالیاتی کشور رفته و از قسمت سمت چپ، بالا، بر روی آیکون کلیک کنید.
نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را وارد کنید. سپس شماره همراه شما یک کد صحت سنجی ۶ رقمی دریافت خواهد کرد. این کد را وارد کرده و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.
گزینه ورود به کارپوشه را انتخاب کنید.
در صفحه جدید، روی ورود به پرونده کلیک کنید.
ابتدا گزینه “عضویت” را انتخاب کنید. سپس به بخش “شناسههای یکتا حافظه مالیاتی” بروید و در نهایت گزینه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید.
در صورت تمایل به ثبت مستقیم صورتحسابهای الکترونیکی خود در سامانه، گزینه “توسط مودی” را انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید.
در این قسمت، گزینه “Attach” را انتخاب کرده و سپس کلید عمومی خود را انتخاب کنید و باز کنید. در نهایت، مرحله بعد را بزنید.
شعبه مرتبط با شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را انتخاب و به مرحله بعد بروید.
در این صفحه، در صورت استفاده از ابزار پرداختی مانند دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداختی، لطفاً آن را انتخاب کرده و بعدی را بزنید. در صورتی که ابزار پرداختی ندارید، نیز میتوانید به مرحله بعدی بروید.
در این قسمت میتوانید اطلاعات حافظه مالیاتی یا پایانه فروشگاهی خود را بهدلخواه وارد کنید، سپس به مرحله بعد بروید.
اگر در صفحه جدید، اطلاعات نمایشدادهشده صحیح هستند، گزینه اتمام را انتخاب کنید.
شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما نمایش داده میشود.
از این پس، شما میتوانید صورتحساب الکترونیکی فروش خود را در سامانه مودیان ثبت کنید.